top of page

ניתוחים וקישורים ספרותיים

יום נפלא לדגי בננה ותפוז מכני

יום נפלא לדגי בננה הינו סיפור מצוין ומופלא, שעיקרו להבהיר לנו כיצד אנו מבצעים שיפוטיות מודעת או סמויה כנגד בני אדם בחברה, רק כיוון שהם אינם עומדים בתקנים שאנו מציבים לנורמליות, ועל הגועליות שבדבר. כאשר סימור גלאס מושיט את ידו אל עבר האקדח, הציפייה שלנו, כשם שמצפים ממנו כלל הנוכחים, שותפי התפקיד יש לומר, בסיפור, לירות באישה או שמא בילדה. ודאי, שהדבר לא קורה כלל וכלל, וסימור יורה בעצמו, עדות לעיוורון והשיפוטיות שסותרים לנו בפנים בעת האירוע הטרגי הנ"ל. יש פה ביקורת על החברה מצד אחד, המראה לנו כי אל לנו לשפוט לחומרה, כתוצאה מהטיות קוגניטיביות כאלו ואחרות, אחרים.

בדומה, אך גם שונה, יש לנו סיפור כתפוז מכני, אשר מראה לנו ממד נוסף של שיפוטיות, הפעם לטובת גיבור הסיפור, שמציפה שוב הטיות קוגניטיביות. כעת, בתפוז מכני, אנו פוגשים את אלכס, איש אסתטי ויפה. אלכס הינו המפלצת, הפושע, זה שבדרך כלל אנו שואפים למגר מהחברה. אולם, אנו, בעזרת אלמנטים ספרותיים גרידא, מזדהים עמו, ובכך מורידים מחומרת האירועים שלו. בנוסף להזדהות שהסופר יוצר עבורנו, אנו נוכחים לגלות גם סתירה בדבר אחת הקפיצות הלוגיות הטבעיות של האדם, הקשר בין אתיקה לאסתטיקה. כמה נדהמו אלו לגלות את טד בנדי בשעתו, כרוצח חסר עכבות מוסריות, כאשר ציפו מאיש חינני ונאה שכזה להיות ההפך הגמור מכך. ההטיה הזו נמשכת לאורך כל הסיפור, כאשר אנו קוראים ואף חווים אירועים, שאמורים להיות טראומתיים להחריד, כפחות מכך, הרבה פחות מכך. האופן שבו הסופר מציג לנו אירוע, באופן אסתטי, גורם לריכוך הגועליות שבאירוע עצמו, ובכך מציף בנו את השיפוטיות, רק מהכיוון השני.

תפוז מכני ובעל זבוב

עוד סיפור שעוסק בשאלות מוסריות של טוב ורע, ודבר הגלימה המוסרית/חינוכית הניתנת, או שמא לא, להסרה ברגעי הצורך. הן בבעל זבוב והן בתפוז מכני מוצגת בפנינו שאלה על מוסריותו של האדם משורשו, שאלת החינוך והבחירה החופשית. האם, כאשר אדם לא צריך את מצפונו, יכול הוא לשים אותו בצד, את הסופר אגו שלו, ולפעול על פי האיד, כמו בתקופת הנאצים, או עם ג'ק בבעל זבוב.

שאלה זו מהדהדת ברוב חלקיו של הסיפור בעל זבוב, כאשר מוצגים לנו שני צירים מרכזיים בדמות ג'ק וראלף, הנאור והפרימיטיבי, הסופר אגו והאיד. כל האלגוריות האלה הינן רק אלמנטים ספרותיים להצגת השאלות החשובות באמת. האם האדם מוסרי, האם יצר האדם רע מנעוריו? האם החינוך שמקבלים הילדים, יכולים הם להסירו ללא כל עכבה רגשית. בתפוז מכני אנו מתחילים עם אלכס, שאין לו מוסריות כלל וכלל, והוא עובר סדרת חינוך נוראית, שלבסוף לוקחת ממנו את הזכות והיכולת לבחור באופן חופשי, כיוון שהוא מונע על פי הכאב לבחור בדבר ה'מוסרי' בעיני החברה בה הוא נתון.


קישור מעניין להמשך - פוקו והתפוז המכני, כיצד יכולה חברה למגר תופעה כמו אלכס, והאם זה דבר שמשמר סדר חברתי המועיל לרוב, לכלל, או שמא לפרטים מעטים בחברה.




5 views0 comments

Recent Posts

See All

מודעה - 'מפגשים ראשוניים'

שלומות! במסגרת פרויקט 'מפגשים ראשוניים' אני מעוניין לשבת לשיחה עם א.נשים - ללא תלות בגיל, מגדר או כל משתנה אחר. קפה/בירה/סיגריה עלי...

Comments


bottom of page